سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بر دانشمند است که چون می آموزد، سرزنش مکند و چون به وی آموخته می شود سرمپیچد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :25
بازدید دیروز :3
کل بازدید :4685
تعداد کل یاداشته ها : 41
103/2/16
12:4 ع

رعایت بهداشت دهان و دندان بیمار دارای ایمپلنت : در تمامی درمانهای دندانپزشکی برای حفظ بهداشت دهان ، استفاده از مسواک ، نخ دندان و دهانشویه توصیه می گردد و این اصول بهدلاشتی منحصر به درمان ایمپلنت نمی باشد .

 

بهداشت دهان و دندان

 

هدف از انجام بهداشت دهان و دندان ، برداشت پلاک بالای لثه ای و یا زیر لثه ای طوریکه میزان قابل توجهی مقدار و ترکسیب پلاک میکروبی کاهش یابد ، می باشد . این کاهش پلاک باعث خطر شروع و یا عدد بیماری پریودونتال می شود .

ایمپلنت نواحی خلفی اگر با مخاط کراتینیره کافی همراه نباشد باعث تجمع پلاک و التهاب لثه می شود .

نوع ایمپلنت به کار رفته همراه با وجود یا عدم وجود لثه چسنبنده یا کراتینیره می تواند چالش برانگیز باشد . وقتی توصیه های بهداشتی به بیمار انجام شد ، موارد مختلفی شامل موقعیت ایمپلنت ، طول و زاویه اباتمنت ها ، طراحی ساختارهای بالای لثه ای محدودیت های آناترمیکی و دسترسی ، عادتهای بیمار ، انگیزه و مهارت های دستی بیمار مورد توجه قرار می گیرد .

پروتز نهایی ایمپلنت دندان باید طوری ساخته شود که بیمار بتواند در مسواکهای برقی ، دستی ، نخ دندان سوپرفلاس ( مخصوص بریج ) ، نخ دندان و دهانشویه استفاده کند .

بهترین دهانشویه ها (برای بهداشت دهان و دندان) که در کتاب های مرجع توصیه شده است کلر هگزیدین 12 / . درصد است ، دهانشویه را می توان هم غرغره کرد و هم می توان که  با مسواک در محل مورد نظر مالیده شود .

اگر از waterjet استفاده می شود باید از اعمال فشار اضافی به بافت ایمپلنت جلوگیری کرد و با جریان آرام شستشو دهند که باید اطراف ایمپلنت تمیز شود .
حفظ سطح صاف ایمپلنت بدون خراش می تواند از تجمع پلاک جلوگیری کند . نوک وسایل نباید حجیم باشد ( تا از زخمی شدن بافت جلوگیری کند ) ، همچنین با وسایل تیز مثل سوزن نباید اطراف ایمپلنت تمیز شود چون باعث خراش روی سطح ایمپلنت می شود .

ویزیت های منظم بعد از جایگذاری ایمپلنت بسیار ضروری است . بافت سالم باید فاقد التهاب ثانویه پلاک و شکل گیری جرم  باشد . قدرت چسبندگی جرم به اطراف ایمپلنت معمولا ضعیف تر و سست تر از جرم اطراف دندان است .

این مسئله موجب آسیب کمتر ایمپلنت هنگام جرم گیری می شود ، معمولا جرم داخل ایمپلنت مدفون نمی شود و با رعایت بهداشت می توان از تجمع جرم های سنگین جلوگیری کرد . در هنگام بروز تحلیل استخوان ، نوع سطح و یا پوشش ایمپلنت می تواند میزان جرم و چسبندگی جرم و یا پلاک را تغییر دهد . هنگام جرمگیری ایمپلنت می توان از لوازم مختلف پلاستیکی ، گرافیتی ، نایلونی یا با پوشش تفلونی استفاده کرد تا سطح ایمپلنت آسیب نبیند .

کورت پلاستیکی و اسپری پودر کننده آب و هوا نیز به سطح ایمپلنت آسیب نمی رساند بعد از برداشت جرم ها ، می توان سطح ایمپلنت و یا پروتز روی ایمپلنت را می توان با رابرکپ خمیر دندان ، خمیر پروفیلاکسی نرم ، خمیر تجاری پالیش ایمپلنت برای سطوح تیتانیومی ایمپلنت بی خطر می باشند .

کلینیک دندانپزشکی , کلینیک تخصصی ایمپلنت , کلینیک ساغر


96/2/31::: 10:55 ع
نظر()